<$BlogRSDUrl$>

Monday, March 15, 2004



0_CULT_UREN 



shared by : Wosky
shared by : Zhlanko



Klauwekultuur(max arab)

Kultuur vergunt de kleine geest
met gala's en verfijnd dineren
in kille kelders slechts een zwammig vegeteren,

één trapje hoger vreet het beest.



Zoetzuur(max arab)

Zo stellen we dan paal en perk
en vliegen dreigend langs het zwerk
met zure bommen en met uitjes
de bommen zijn voor kleine luitjes
uitjes is ministerwerk.


Nog gekker....(max arab)

"Er worden gekke dingen van je verteld,"zei ik.
Diep uit zijn borst steeg een dreunend gerommel op.De weelderige zwarte haardos rond zijn kin spleet uiteen.Zijn onregelmatige tanden blikkerden gelig in het gedempte licht.Zijn handen klemden zich om de leuningen van zijn stoel,die krakend afbraken.De wereld was van horizon tot horizon vervuld van een niet aflatend angstaanjagend, donderend geweld.Het huilde,floot,bonkte,bulderde,siste en kolkte.Dan plotseling...een doodse stilte...Hij had gelachen.In het Orpheus-restaurant verstomden de gesprekken.
Met een onnavolgbaar gebaar veegde hij de vreugdetranen uit zijn ogen,zette zijn zwartomrande bril op en begon mij vragend aan te kijken.
"Och,"zei ik,"je kent Apeldoorn..."
"Apeldoorn?"vroeg hij."Waar zou dat moeten liggen?"
Ik vouwde een handzame landkaart open,die ik meestal bij me draag en wees hem de plek.
"Aha,"zei hij,"geen onaardige lokatie.Bosrijke streek.Voldoende plaats voor wat zwijnen en ander grofwild.Een keuterboertje hier,een bedoeninkje daar.Het zal noodzakelijk zijn de karresporen wat op te kalefateren.Beetje asfalt,emmertje teer of een vrachtje witte kiezel.Links en rechts een paar vriendelijke bouwseltjes met een rieten dak en vrolijk geschilderde luikjes.Goed geoliede onderdeurtjes waar de achterklap een vrije doortocht kan vinden.Een lommerrijk pleintje met een verenigingsgebouwtje voor de jaarlijkse uitvoering van het knapenkoor met in de pauze een tombola om de gemeenschapszin te bevorderen.Ja,ik zie het voor me..."
Hij tuurde nog een tijdlang aandachtig op de kaart."Inderdaad,"mompelde hij,"dat is de geschikste plaats."
Hij stond bruusk op en begon met grote passen te ijsberen.
"Hoe zei je dat je het wilde noemen?"
"Apeldoorn,"zei ik.
"Apeldoorn...uitstekend."Hij staarde een tijdlang door het raam naar het verlichte kruis op de grote kerk.
"Er worden rare dingen over je verteld..."zei ik om het gesprek weer op gang te brengen.
Hij ging voort:"Een aantal armzalige nullen becijfert van dag tot dag de rectale vergissing die stedebouwkundige ontwikkeling wordt genoemd.Ik ben moe van 't ge-eier over doorgaanssroutes,klaverbladen,wooneenheden en groenstroken.Voor mij is deze planeet onbewoond.Daar valt niet aan te tornen.Ik ben bereid op enkele plaatsen een gemeenschap te stichten,aangepast aan de natuurlijke eisen van de autochtone elementen.Elke ontwikkeling die verder gaat is zinloos."Hij streek peinzend met zijn hand over de vouwen in de landkaart.
"Er worden dolle dingen verteld...,"begon ik weer.
"Tegen een geringe vergoeding mag je meedraaien in de dol geworden draaimolen,die vooruitgang heet,heb je recht op een paar ronden derde rangs fatsoen.Wie niet meedoet is individualist.Een culturele barbaar.Niet zo'n ouderwetse die bier drinkt uit een mensenschedel.Nee,een ultra-moderne,die bloed drinkt uit een plastiek beker."
"Er worden dwaze dingen ...."Hij viel me in de rede,"Het is een gekke,rare,dolle,dwaze wereld ,"zei hij.
"Och,in Apeldoorn valt dat wel mee,"zei ik."Apeldoorn...?"Hij boog zich weer over de landkaart.Hij maakte wijdse gebaren over de Veluwe..."Gezonde boslucht,wijde vergezichten,de lucht vervuld van het vrolijke gezang van het nijvere landvolk.Ruimte om te leven,te werken,te denken...Het buitenleven met volle teugen genieten...Wanneer beginnen we?"
"Waarmee ?"vroeg ik
"Met het nieuwe Apeldoorn," zei hij
"Daar zijn ze al aan begonnen,"zei ik."Heel lang geleden"
"En...?"Zijn gezicht was één groot vraagteken.
"Er zijn moderne woonwijken,nieuwe straten,grote winkelcentra.Er is een cultuurcentrum dat Orpheus heet."
Hij was met stomheid geslagen."Zijn ze al zover?"bracht hij er na enige tijd met moeite uit."Ja,"zei ik,"je loopt een halve eeuw achter."
Hij trok aan de zilveren ketting,die met een stevige haak aan zijn jasje was bevestigd.Er kwam een groot,ouderwets uurwerk voor de dag.Hij keek hoe laat het was en stond op.
"Je hebt gelijk,Sjors,ik loop een halve eeuw achter."Hij maakte,toch nog onverwacht,een diepe buiging en vertrok.Ik keek hem na door het raam toen hij over het terras ging en in een gereedstaande koets stapte.De koetsier groette hem,klapte met zijn zweep en stuurde de twee paarden behendig door de verkeerslichten de Loolaan op.
Hij wuifde nog even met een witgehandschoende hand uit het portierraam,voordat hij uit het gezicht verdween.Toen wist ik het zeker:hij kent het klappen van de zweep,maar hij is nog gekker,dan dat ze van hem vertellen.




uit het boek: In Amsterdam - De verhalen van Larrie / schrijver:Hans Plomp


...."Toen ik indertijd de brochures zag bij het kosmische reisburo werd de
aarde voorgespiegeld als een prachtige plek om een leven door te
brengen:bossen,borsten,slagroomijs,witte stranden,een paradijs.De tuin der
goden.Uniek in het zonnestelsel.
Maar toen ik hier werd geboren kreeg ik al gauw door dat ik in de val was
gelopen.Het is hier helemaal geen paradijs.De planeet zelf is mooi
genoeg,maar de bewoners,daar hadden ze me niets over verteld."
"Zit wat in.Ik heb eens gelezen dat mensen geesten zijn die zelfmoord hebben
gepleegd,Pis."
"Dokter Pis graag,Metamorfist.Ik houd van etiquette."
......
"Ik heb pas een hele sterke van je gelezen,op de muur van het paleis:Ik ben
van na de oorlog en wou dat graag zo houden."
"Inderdaad," zegt Dr.Pis zelfverzekerd."Die is sterk.Maar vanmorgen heb ik
een sterkere geschreven:Ik ben van voor de oorlog en wou dat graag zo
houden."
Larrie lacht.
"Wanneer ben je eigenlijk geboren,Dr.Pis ?"
"Miljoenen jaren geleden,vele lichtjaren hiervandaan,Metamorfist."
"Hoe is het dan mogelijk dat we samen op de middelbare school hebben
gezeten,Dr.Pis?"
Maar de ander schenkt geen aandacht aan zulke kleinigheden.Hij praat verder
over zijn werk;
"Gisteren heb ik een lange geschreven op de muur van de Vijf Vliegen.Een
hommage aan grootmeester Kroese.

KAIN was een vegetarier,
ABEL een vleeseter.
HITLER was een vegetarier,
Churchill was een vleeseter.
Ik ben een vegetarier,
maar soms eet ik een vleeskroket."

Hij kijkt Larrie aan,het hoofd een beetje schuin,wat het vogelachtige in hem
versterkt.
"Jouw dichtersader vloeit als een wilde stroom.Ben je vegetarier?"
"Eén van mijn persoonlijkheden is vegetarier.Maar ik heb er ook één die van
mensenvlees houdt.En nog een paar honderd snuiters."
"Ik ben blij dat je er weer bent,Dr.Pis.Hoe bevalt het buiten het
reservaat?Ik heb wel eens horen verluiden dat gekkenhuizen eigenlijk
reservaten zijn voor mensen die de waarheid hebben gezien."
"Wie god ziet wordt gek of sterft,dat wisten de ouden maar al te goed.Toen
ik wegging hebben ze een spuit in mijn reet gestopt met medicijn voor drie
maanden.

........

"Ach ,ik vind het een fantastische tijd,"antwoord Larrie monter."De chaos
biedt talloze mogelijkheden,en er hangt vanalles in de lucht."
"Wat je zegt.Het blanke superras in eigen stront gesmoord.Het spektakelstuk
van het millenium."
Dr. Pis verheft zijn stem en roept als een ouderwetse circusdirecteur:

"Komt u binnen,dames en heren,
het leven op aarde,
bekend van radio en televisie.
Hier huilen lieverds
en lachen schoften.
Kom binnen,dames en heren,
wees niet bang,
erger kan het niet..."

Dr.Pis strooit zijn woorden over de jachtige menigte,waar ze als natte
sneeuw verloren gaan.Hij lacht kraaiend.Een agent verliest zijn hoofddeksel
in het gedrang en zwaait nerveus met zijn pistool in de lucht.Het immense
persen neemt toe.er sneuvelt een winkelruit.
"We staan hier eerste rang"kraait Pis boven het gejank van een
alarminstallatie uit.
Ze staren gefascineerd naar de voorbijdenderende mensenworst waaruit kreten
in vele talen opstijgen.Een vreemde angstaanjagende muziek,begeleid door
gillende sirenes.Een politiewagen probeert zich door de massa heen te
wringen,waardoor de paniek een climax bereikt.
De zang der Sirenen,denkt Larrie..........





shared by : Wosky






Comments:

Post a Comment







::: to the top :::
(... home / latest posts ...)


::: to the archives & index :::

::: to the lab :::

::: to the lab-archives :::

::: to the pics :::






  • happening



  • !!! BUSH LIES !!!

    welcome too to:
    www.straatsalaat.tk
    www.streetsalad.tk
    www.nnostress.tk
    www.flikkers.tk
    www.joyco.tk
    www.keldergat.tk




    Creative Commons License
    This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 License.


    Listed on Blogwise
    This page is powered by Blogger. Isn't yours?